5 Συχνοί Τραυματισμοί στο μπάσκετ, Πρόληψη και Θεραπεία

In παθήσεις

ΜΠΑΣΚΕΤ ΚΑΙ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΙ

Σε κάθε αθλητική δραστηριότητα, η πρόληψη και η διαχείριση των τραυματισμών αποτελούν βασικό και αναπόσπαστο κομμάτι της.

Στο μπάσκετ, λόγω του γρήγορου ρυθμού του, οι πιθανότητες για τραυματισμούς του μυοσκελετικού συστήματος (που αφορούν στα βιολογικά υλικά: οστά, μύες, τένοντες, σύνδεσμοι κ.λπ.) είναι αυξημένες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, κάθε χρόνο, εκτιμάται ότι συμβαίνουν πάνω από 1,6 εκατομμύρια τραυματισμοί,  προερχόμενοι από το μπάσκετ.

ΜΠΑΣΚΕΤ ΚΑΙ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΙ

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ 5 ΠΙΟ ΣΥΧΝΟΙ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ

  1. Διάστρεμμα ποδοκνιμικής (αστραγάλου)
  2. Τραυματισμός στα γόνατα
  3. Κάκωση δακτύλων στα άνω άκρα
  4. Κατάγματα στα κάτω άκρα.
  5. Αιμάτωμα

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΩΝ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΩΝ

  1. Διάστρεμμα ποδοκνημικής

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι πρόκειται για την πιο συχνή αθλητική κάκωση.

Συγκεκριμένα, ένας στους δύο τραυματισμούς στο μπάσκετ αφορά σε διάστρεμμα ποδοκνημικής. Για την αντιμετώπιση του απαιτείται η τήρηση των αρχών του RICE:

Rest: Ανάπαυση

Ice: Παγοθεραπεία

Compression: Συμπίεση

Elevation: Ανύψωση

Σε περίπτωση που ο πόνος επιμένει, απαιτείται εκτίμηση από γιατρό και ακτινογραφικός έλεγχος.

Διάστρεμμα ποδοκνημικής

2. Τραυματισμός στα γόνατα

Οι απότομες κινήσεις, λόγω των συχνών αλλαγών κατεύθυνσης, κατά τη διάρκεια του αγώνα, θέτουν σε κίνδυνο, τόσο τους συνδέσμους, όσο και τον μηνίσκο του γονάτου.

Σε εξωτερικό χτύπημα στο γόνατο, ο τραυματισμός στον έσω πλάγιο σύνδεσμο είναι συνηθέστερος και συχνά μπορεί να αντιμετωπιστεί με τοποθέτηση πάγου, εφαρμογή νάρθηκα και σταδιακή επαναφορά στην δραστηριότητα.

Σε απότομη αλλαγή κατεύθυνσης ή σε προσγείωση από άλμα, ο τραυματισμός στον πρόσθιο χιαστό είναι πιο σοβαρός. Οι ρήξεις του πρόσθιου χιαστού συνδέσμου παρατηρούνται συνήθως στο τέλος της αγωνιστικής περιόδου και είναι απαραίτητη η αποκατάσταση της βλάβης με χειρουργική επέμβαση.

Τραυματισμός στα γόνατα

3. Κάκωση δακτύλων στα άνω άκρα

Οι κακώσεις των δακτύλων προκύπτουν όταν η μπάλα προσκρούσει στην άκρη του δακτύλου,  και προκαλεί σημαντικό οίδημα σε μία άρθρωση.

Η τοποθέτηση πάγου και η περίδεση με ταινία του δακτύλου, μαζί με το διπλανό δάκτυλο, μπορούν να ανακουφίσουν άμεσα τον αθλητή και να του επιτρέψουν να επιστρέψει στο παιχνίδι. Αν ο πόνος και το οίδημα εξακολουθούν να υφίστανται, συνιστάται η εκτίμηση από γιατρό και μπορεί να χρειαστεί ακτινογραφία.

Κάκωση δακτύλων στα άνω άκρα

4. Κατάγματα στα κάτω άκρα

Τα κατάγματα από καταπόνηση μπορούν να προκληθούν είτε από την ταχεία αύξηση του επιπέδου δραστηριότητας ή προπόνησης, είτε από την υπερβολική προπόνηση.

Στο μπάσκετ παρατηρούνται κυρίως στα κάτω άκρα και στην κνήμη.

Αφού γίνει η διάγνωση, συνιστάται ένα διάστημα ακινησίας και ήπια βάδιση. 

Η επιστροφή στην αγωνιστική δραστηριότητα επιτρέπεται όταν το κάταγμα έχει επουλωθεί και ο αθλητής δεν νοιώθει πόνο.

Κατάγματα στα κάτω άκρα

5. Αιμάτωμα

Το αιμάτωμα αφορά στην συσσώρευση αίματος σε μία περιοχή του σώματος, η οποία προκαλείται από τον τραυματισμό ενός αιμοφόρου αγγείου.

Το πιο συνηθισμένο σημείο που εμφανίζεται είναι οι μύες των άνω και κάτω άκρων, ο κορμός, το κεφάλι και γενικά όπου υπάρχει επαφή ανάλογα με την αθλητική δραστηριότητα που ασκείται.

Το αιμάτωμα προκαλείται εξαιτίας της διαρκούς υπερδιάτασης κατά τη διάρκεια ενός έντονου αθλητικού προγράμματος. Οι μύες που τραυματίζονται συχνότερα, είναι αυτοί που περνούν πάνω από δύο αρθρώσεις (δικέφαλος, τρικέφαλος, τετρακέφαλος, γαστροκνήμιος).

Αιμάτωμα

Υπάρχουν δύο τύποι αιματωμάτων  που ορίζονται με βάση το βάθος (επίπεδο) που παρουσιάζονται:

  1. Υποδόρια αιματώματα (επιφανειακό) και 2. Εν τω βάθει αιματώματα

Τα υποδόρια αιματώματα δεν αποτελούν ιδιαίτερα σημαντική κάκωση, κι έτσι ο αθλούμενος μπορεί να συνεχίσει να αθλείται κανονικά. Σε περίπτωση όμως που εμφανίζονται συχνά, σε διάφορα σημεία του σώματος, ή δεν είναι μόνο αποτέλεσμα απευθείας τραυματισμών, τότε θα πρέπει να διερευνηθεί η αιτία της δημιουργίας τους, μέσω μίας σειράς εξετάσεων που θα συστήσει ο αρμόδιος γιατρός.

Τα εν τω βάθει αιματώματα είναι πιο σοβαρά, καθώς η έκταση ή το βάθος τους εμποδίζουν την λειτουργία βασικών οργάνων.

Οι αθλητές εμφανίζουν πολύ συχνά τέτοιου είδους αιματώματα, λόγω των κακώσεων που υφίστανται διαρκώς στους αγωνιστικούς χώρους.

Σε αυτή την περίπτωση, ο αθλούμενος μένει αρκετό καιρό έξω απ’ τον αγωνιστικό χώρο, ενώ η επαναφορά του στην αθλητική δραστηριότητα εξαρτάται από την έκταση και το βάθος του αιματώματος.

Σε περίπτωση τραυματισμού, το πρώτο μέλημα του ιατρού είναι η άμεση τοποθέτηση παγοκύστης,. Με την άμεση εφαρμογή των ψυχρών επιθεμάτων (πάγου) η αποκατάσταση στις κακώσεις αυτές επιτυγχάνεται κατά 50%, διότι περιορίζεται αποτελεσματικά η επέκταση του αιματώματος και αναστέλλεται το αίσθημα του πόνου.

Στη συνέχεια, το τραυματισμένο σκέλος δένεται με ελαστικό επίδεσμο, ώστε να περιοριστεί η εκχύμωση και να ελαττωθεί η ποσότητα του αίματος στα μεταξύ των τραυματισμένων ιστώv διαστήματα.

Μια ακόμη αξιόπιστη εναλλακτική προσέγγιση, αποτελεί ένας υγρός ελαστικός επίδεσμος (Liquid Ice), ο οποίος συνδυάζει περίδεση και κρυοθεραπεία μαζί.

Στο διάστημα αυτό και για 36-60 ώρες, το σκέλος που έχει υποστεί το αιμάτωμα, την κάκωση γενικότερα, θα πρέπει να τοποθετείται σε ανάρροπη θέση.

Αυτά τα απλά μέσα, αποτελούν πολύ σημαντικές και αποτελεσματικές πρώτες βοήθειες, καθώς μπορούν να περιορίσουν ή και να εξαφανίσουν το αιμάτωμα.

Σε περίπτωση που αυτό δεν επιτευχθεί, τότε θα πρέπει να ακολουθηθεί  φυσικοθεραπευτική αγωγή με υπέρηχους, λέιζερ ή ελαφρά μάλαξη.

Ένα ακόμη αποτελεσματικό θεραπευτικό μέσο είναι οι ενέσεις ενζύμων, οι οποίες γίνονται αποκλειστικά και μόνο από ειδικό αθλητίατρο.

Τέλος, υπάρχουν και τα  αποιδηματικά χάπια, που βοηθούν στην λύση του αιματώματος, αντιφλεγμονώδη-παυσίπονα εάν υπάρχει φλεγμονή ή άλγος.

Στην περίπτωση ασβεστοποιημένου αιματώματος, που δεν υποχωρεί με κάποιο από τα παραπάνω μέσα και εμποδίζει την λειτουργία του σκέλους, καταφεύγουμε, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί χειρουργικά και να αφαιρεθεί το αιμάτωμα.

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΩΝ ΣΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ;

  • Κλινική εκτίμηση από γιατρό, πριν την έναρξη των αγωνιστικών δραστηριοτήτων 
  • Επαρκής ενυδάτωση
  • Καλή φυσική κατάσταση
  • Σωστή και ολοκληρωμένη προθέρμανση τουλάχιστον για 20’
  • Σύνεση στον χρόνο και την συχνότητα άθλησης, ώστε να αποφευχθεί η εξουθένωση (burn-out)
  • Ειδικά (μπασκετικά) παπούτσια, που προστατεύουν τον αστράγαλο και το γόνατο από τους κραδασμούς.
  • Ουρσολικό* οξύ που είναι φυσικό συστατικό και αναστέλλει τη δράση των γονιδίων που εμπλέκονται στην μυϊκή ατροφία, επιφέροντας μυϊκή ανάπτυξη, τόνωση και ενδυνάμωση.

——————————————————————————————————————-

*Ουρσολικό οξύ:

Το ουρσολικό οξύ είναι ένα φυσικό συστατικό, που συναντάται σε πολλά φρούτα και αναστέλλει τη δράση των γονιδίων που είναι υπεύθυνα για την μυϊκή ατροφία, επιφέροντας μυϊκή ανάπτυξη, τόνωση και ενδυνάμωση.

Η επαναστατική σύνθεση του Kinisis Progen, που περιέχει ουρσολικό οξύ, βοηθά στην αποκατάσταση θλάσεων και τραυματισμών.

Με αυτό τον τρόπο, βοηθά τόσο στην ανάκαμψη, όσο και στην πρόληψη από μυϊκές θλάσεις.

Η μοναδική σύνθεση του Kinisis Progen ενισχύει τους μύες, τις αρθρώσεις, τους τένοντες, τους συνδέσμους και τα οστά, κι έχει ως αποτέλεσμα την βελτίωση την κίνησης και την καλύτερη στήριξη και κίνηση της άρθρωσης.

kinissis-progen